michaelaajohansson.blogg.se

Göra om Gustav Adolfs torg

Kategori: Allmänt

Jag ska göra en skulptur som är en kub. Den kommer bestå av fyra stolpar och varje stolpar symboliserar varje år hundrade eftersom Göteborg fyller 400 år, år 2021. Då jag har valt att rikta in mig på en speciell händelse just de århundradet och som symboliserar Göteborgs arbetare genom historien. Min skulptur heter "Tack arbetarna" då jag vill hylla arbetarna genom tiderna och tack vare dom hade Göteborg inte sett ut som de gör idag utan allt hårt och slit från alla människor i staden. 

Jag kommer använda mig av två tekniker i detta arbete. Att teckna och Photoshop. 

Stolpe nr 1(1621) 
-fästningar
-jag har kalkerat älvsborgfästning i svart penna och varit tydlig med hur jag lägger skuggorna då bilden ser mer levande ut men visar en illustrerad känsla vilket jag vill visa för att få bilderna så Moderna som möjligt.


Stolpe nr 2 (1721)
-ostindiska kompaniet och ostindienfararen 
-har kalkerat loggan och ostindiskafararen i svart penna.





Stolpe nr 3(1821)
-utvandringen
-har bilder på olika tidnings artiklar där det står om utvandringen från Sverige och Göteborg. (Bild kommer senare)

Stolpe nr 4(1921)
-hamnen och varvet
-har kalkerat en bild på båtar vid hamnen i svart penna och med svarta skuggor.


Först har jag använt mig av att kalkerar och tekna med svart tusch penna. Fett för att kunna få en estetiskt känsla i min skulptur, även visa en modern känsla i illustrationer därför valde jag just färgen vit och svart. För att symbolisera det moderna och framtiden. Sedan kommer jag använda mig av photoshop då jag kommer använda dessa tecknade bilder och tidningsartiklar. På stolparna kommer artiklarna och bilderna sättas huller om buller som stickers. Vilket jag ska pyssla med i Photoshop. Genom att använda två olika tekniker kan jag utöka och leka mer i min Idee. Om jag hade målat alla stickers, hade de tagit för lång tid och det kanske hade sett ut som en barnteckning. Men nu tack vare Photoshop så kommer jag kunna ha mina bilder och artiklar som ser tecknade ut men på ett stilrent sätt p.g.a Photoshop, då jag kan bilda fina mönster så mönstrena ser ungefär likadana ut. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: