michaelaajohansson.blogg.se

FOLKLORE

Kategori: Allmänt

Framsida av min loggbok. 
Från början var min inspiration, Mongoliet och Ryssland. Jag blev kär i Mongoliets hattar och deras färger som dom har i sin kultur, som ni ser på bilden. Och hur dom pärlade sina kläder, jag fick en känsla av haute couture och jag ÄLSKAR haute couture plagg. Från Rysslands kultur fångades jag av de otroliga broderiet och mönstrerna på kläderna. Jag vill mixa ihop de sakerna jag fastande för i de olika kulturerna och göra om till min egen tolkning av folklore. 
Jag satte mig och skissa, klura och inspirerades av de två kulturerna. När jag var klar med alla 15-20 produkter insåg att något saknades. I flera lektioner försökte jag ändra, skissa och funder på vad som saknades. Jag sökte runt mycket på pintrest och hittade en bild som fick mig att tänka om...
Denna bilden blev jag så kär i. Jag älskade dens färger, mönster och formen på de små detaljerna som som ser ut som flikar som hänger ut från byggnaden. Jag insåg vad de var som fattades i min kollektion. Det var en inspirations källa. Visst jag hade Mongoliet och Ryssland. Men de var för brett p.g.a av för bred inspirationskälla hittade jag inte e röd tråd i kollektion eller mellan min kollektion och folklore temat. 
Jag började söka runt på ryska byggnader och hittade otroliga bilder. Där bestämde jag mig att min inspirations källa skulle vara olika kända byggnader i Ryssland. 
När man kollar på min kollektion är folklore inte de första man tänker på. Men i min loggbok har jag beskrivit tydligt och visat med bilder på Ryska byggnader och visat "varför" kläderna ser ut som dom gör och hur jag har visat ryska byggnader i mina kläder. 
Det känns mycket bättre med en "riktig" inspirationskälla. Jag och andra får en tydligare bild av vad min "mening" med kollektionen är. Jag är glad att jag ändrade för det blir en starkare kollektion med en bakrgund. 
Jag tog inspiration i St. Petersburg och Moskva. Det finns en katedral i Moskva, som en man designade och gjorde skulpturer och Ivan den förskräklige blev så imponerad av konstnären och frog ut hans ögon för Ivan sa att han aldrig fick skapa något så vackert igen. Alltså har jag döpt min kollektion till Ögat av Ryssland.
 
När jag blev klar med min kollektion. Var de dags att gå till nästa steg. Den grafiska profilen. Där många delar ska vara med: Logga, tag, flyers, shoppingkasse, portfolio och förvarningsbox till assecoaren. Jag började med loggan. Jag visste redan från innan att mitt märke skulle heta MJ:s design. Och loggan skulla vara MJ. Men frågan är hur de två bokstäverna skulle se ut. Från början ville jag ha j:et i mitten av m:et men då visade Julie MIchael Jacksons logga och den såg exakt lika dan ut. Så jag flyttade J:et från m:et men ändå att de två bokstäverna "nuddade" varandra (se ovan).
För att man ska se att mitt märke är ett folklore märke gjorde jag så här:
Eftersom jag tog bilder på olika slott från google. Så är det någon annans bild så jag fick kalkera av loggan och då kunde jag välja vilka färger jag ville ha och vart. Så det var bara possitivt att jag fick kalkera av min logga och slutresultatet blev så här
Jag blev väldigt nöjd med min logga. Jag älskar att jag fick in att byggnaden kommed i min logga eftersom det är kollektionens största inspirationskälla. Som jag sa ovan, att allt blir lättare och tydligare när man har en tydlig inspirations källa. Jag är glad att jag ändrade min inspiration. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: