År 1907 kom den första abstrakta konsten som kallades kubismen. Detta framfördes av de två konstnärerna Pablo Picasso från Spanien och Georges Braque från Frankrike.
Kubismen (franska: Cubisme) fick sitt namn av konstkritiken Louis Vauxcelles 1908. Det var Braques ”små kuber” som gav inspiration till hela kubismen.
Under åren fram till första världskriget växte Picassos vänskap med Braque och tillsammans utvecklade de kubismen. Kubismen innebar en revolution inom konsten som aldrig tidigare hade skådat. En revolution inom konsten spred sig till skulptur, teater, arkitektur. I nästan alla områden i kulturell verksamhet.
Enligt källan http://vetamix.net säger Pablo Picasso: ”Kubismen skiljer sig inte genom andra skolor inom måleriet. Alla skolor har arbetat med samma principer och samma element. Kubismen har hållit sig inom måleriets gränser och begränsningar utan att någon ska göra anspråk att någon ska göra anspråk på att gå ut över den. Teckning, form och färg har uppfattats och utnyttjas i kubismen på samma sätt i samma anda som de uppfattats/utnyttjas i alla andra skolor.”
När första världskriget bröt ut 1914. Blev Braque kallad ut i kriget. Picasso eller Braque kunde inte fortsätta samarbeta med Kubismen.
Kubismen handlar mycket om att målningar är konkreta. De är målningar som ger olika sidor. Som menas att man ser att målningen har en utsida och en insida. I målningen kan man även visa flera olika perspektiv fast alla perspektiv ingår i en och samma målning. Människor, landskap och föremål framställdes som flersidiga kroppar och abstrakta former. Många blir förvirrade när de kollar på en kubistisk målning. Men Picasso och Braque gjorde inte målningarna för att förvirra folk utan det ville framföra något annorlunda, aggressivt helt utanför säkerhets zonen.
I många av Picassos verk använde han sig av att experimentera i olika material och tekniker. T.ex som skulptur, måleri, keramik, textil och scenografi. Picasso ansåg att det inte fanns någon rätlinjighet i hans verk. Utan dom kan vara förvirrande.
Efter år 1905 började andra konstnärer inspireras av kubismen. T.ex som konstnären Fernand Léger, Jean Metzinger, André Derain, Juan Gris, Albert Gleizes. Alla konstnärer inom kubisem gjorde en bok tillsammans som hette ”Du Cubisme”.
Kubismens huvudperiod var från 1907-1914. Man delade in kubismen i olika ”faser”. Den tidiga kubismen kallas för analytisk och den sena kubismen kallas för syntetisk kubism.
De första kubistiska verken var inspiration av iberisk och afrikansk konst.
Bild: Pablo Picasso, Flickorna från Avignon 1907
Braque och Picasso ändrade till en mer tvådimensionell abstrakt form. Hela mönstret fick då en större betydelse och motivet var svårt att urskilja. De två kreativa konstnärerna analyserade och sönderdelade verket i små geometriska former. Som gjorde att man ibland knappt kunde se vad bilderna föreställde. Under denna period var färgerna grå, blå, bruna och vita toner populärt i Picassos och Braques verk.
I den syntetiska kubismen plockade man in detaljer och föremål från verkligheten. Man gjorde om det moderna/centrala till en form av lek med tecken och tog in en gåtfullhet i sina verk.
Efter varje år som gick blev kubismens motiv svårare att tolka.
Mellan åren 1917 till 1921 arbetade Picasso med den ryska balettens uppsättningar i Paris. Där jobbade han med brutala och våldsamma handlag i sina verk. Picassos känslor över att Braque var med i kriget speglades mot Picassos konst.
Idag används kubismen till konsten och andra konstnärers inspiration. Även till arkitekttur för hus och former.
Dåtidens kubismen är framtidens inspiration.
Fernand Léger
År 1881 föddes det en kreativ konstnär i Argentan i norra Frankrike. Han hette Fernand Léger. Det var inte någon kreativitet i hans familj därför var det överraskande att Léger var en sådan duktig tecknare. Han började med praktik mycket tidigt på ett arkitektkontor i Caen. Så småningom kom han in på Konstakademin i Paris år 1903. De första intrycken från hans arbete kom från Cezanne. Fernand började ömgås med Matisse, Rousseau, Apollinarie och dom börjadeframföra kubismen.
Från 1917 skapade Fernand en stark och en personlig konst där han vågade utveckla färg och form. 1920 inspirerades mer av det moderna livet och han lär den ”nya realismen” växa fram: ”det industriella samhällets framgångar inspirerar maskinerna, bygnaderna och tekniska föremål framställs såsom plastiska skönheter.”
Han gjorde även en film. År 1924 ”Le Ballet Mechanique”.
Under 1930 talet presenterades hans verk på Museum of Modern Art i New York City. Där bodde han även resten av 40 talet och under andra världskriget.
1945 flyttade han tillbaks till Paris där han grundade en konstskola.
År 1955 dog han.
Den här bilden valde jag av Fernand Léger. Verket är rörigt och förvirrande, men det är annorlunda. Det finns många inspirations bilder i denna bilden. Jag valde två bilder som jag riktade in mig på som jag sen skulle göra om till en mode kollektion. Första bilden som är ”huvud inspirationen” är det svartvita kuberna i mitten. Jämte en stor grön kona. Det ser ut som en schack bräda. Andra inspirations bilden hittar man i mitten av bilden. Om du tittar på den stora gröna konan ser du en röd ”volang” snett upp mot höger. Den har jag tagit lite inpiration ifrån.
Fernand Léger. Breweries. 1918. Oil on canvas.
Pris: 12.7 miljoner.